Reklame benytter mange effekter for å påvirke en potensiell kunde, kjøper, f. eks lys, bilde og lyd. I reklamen blir det ofte bare nevnt positive sider av produktet, dette gjøres for å selge bedre. Når man lager en reklame må man få med AIDA, det står for Attention (Oppmerksomhet), Interest (interesse), Desire (begjær), Action (Handling).
Det som vekker mest oppsikt hos meg med denne reklamen er det gule "stjernen" hvor det står "allerede 25.000 i opplag", men all skriften er egentlig ganske stor så man leser alt. Reklamen viser bildet av produktet, boken, og det står at det er den første boken. Her er det et forlag som vil reklamer for den første Pondus-boken. Jeg fant denne reklamen på internett, men jeg synes den hadde passet bedre i et magasin, siden det ikke var noen link å trykke på.
Grunnen til at jeg så den var stjernen i venstre hjørne. Skriften er i gult og rødt, som kan være sterke farger med stor kontrast. Det er hvit bakgrunn og produktet er plassert i midten. Denne reklamen er også veldig lettlest siden det er lite med skrift, og all skriften er stor. Det står bare akkurat hva man trenger å vite på denne reklamen, det er derfor det er så lite med skrift. Det er bare hverdagslige ord, og jeg fant ikke noe jeg ville kalle et slagord på den. Det er heller ikke noe språklige bilder, gjentagelser, rim, humor osv.
Jeg kan ikke se noe firma merke eller lingnende på denne reklamen, men man ser jo tydelig hva man skal kjøpe.
Budskapet er rett og slett at du må huske å kjøpe boken.
Jeg synes det var en OK reklame, det var stor skrift og den var lett å se. Men jeg synes det burde vært noe humor, språklige bilder eller slagord i den.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar